Man ana???

Foto saya
Teluk Kuantan, Riau, Indonesia
Saya adalah "Anak Talang" yang selalu rindu perubahan progresif.....

Jumat, 16 Oktober 2009

Sebuah Renungan

Dari mana anda datang????

Dari mana anda datang?
Minallah, dari Allah
Akan kemana anda pergi?
Ilallah, menuju Allah.
Bersama siapa anda pergi?
Ma'allah, bersama Allah.
Di jalan apa yang anda tempuh?
Fi sabilillah, di jalan Allah.
Anda sebenarnya milik siapa?
Inna lillah, kami sesungguhnya milik Allah.
Kepada siapa anda kembali?
Ilaihi roji'un, kepada-Nya (Allah) kami kembali.

Kepada siapa anda beriman?
Amantu billah, saya beriman kepada Allah.
Kepada siapa anda berserah diri?
Aslamtu lillah, berserah diri kepada Allah.
Kepada siapa anda beribadah/mengabdi?
A'budullah, saya mengabdi kepada Allah.
Kepada siapa anda mohon perlindungan?
A'udzu billah, saya berlindung kepada Allah
Kepada siapa anda tawakkal?
Tawakaltu'alallah, bertawakal kepada Allah.

Atas nama siapa anda beramal kebajikan?
Bismillah, atas nama Allah.
Kepada siapa anda bersyukur?
Alhamdu lillah, segala puji bagi Allah.
Untuk siapa anda hidup?
Lillah, untuk Allah
Darimana datangnya rahmat dan hidayah?
Min'indillah, dari sisi Allah
Dalam hidup apa yang sebenarnya anda cari?
Mardhatillah, saya mencari ridho Allah

Itulah "sangkan paraning dumadi"
Insan datang dari Allah
Pergi menuju Allah
Hidup bersama Allah
Beramal untuk Allah
Tawakal kepada Allah
Kembali kepada Allah

dari naskah : "Jalan Lurus Menuju Ma'rifatullah"

sangkan paraning dumadi = asal muasal kejadian dalam
tema
:"Dari mana dan hendak kemana manusia"

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Ku tunggu komentarmu...ku nanti mutiara hikmahmu...